Αρχείο μηνός Μάρτιος 2022

Μαθαίνοντας… Σκάκι!

Μια από τις δράσεις που έχουμε σχεδιάσει στο πλαίσιο υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης με θέμα την αναμόρφωση της σχολικής μας αυλής, αφορά στην προμήθεια δυο σετ με σκάκι, με μεγάλες διαστάσεις. Περιλαμβάνουν μεγάλες πλαστικές φιγούρες και τάβλα που θα τοποθετηθούν σε δυο μεγάλα τραπέζια στην σχολική αυλή.

Αυτη η δράση προϋποθέτει την διδασκαλία στα παιδιά των κανόνων που διέπουν το σκάκι. Για τον λόγο αυτό σε α φάση αγοράστηκαν 4 σετ σκακιού, μετριων διαστάσεων (50*30 εκ.). Τα παιδιά κατά την διάρκεια του διαλείμματος του ολοήμερου προγράμματος, με την βοήθεια των εκπαιδευτικών μαθαίνουν τους κανόνες του παιχνιδιού και με πολυ ενδιαφέρον παίζουν και δοκιμάζουν νέες στρατηγικές:

Το πείραμα του Ερατοσθένη, παρέα με το 3ο Γυμνάσιο Νάουσας

Την Δευτέρα 21 του Μάρτη 2022 πιστοί στο ραντεβού μας, 12 το μεσημέρι, η Διευθύντρια κ. Αναστασία Λαφάρα με τον δάσκαλο της ΣΤ τάξης κ. Αχλιώπα Μανώλη και τα παιδιά της ΣΤ τάξης επισκέφτηκαν το 3ο Γυμνάσιο Νάουσας για να γνωρίσουν από κοντά αφενός τους χώρους, τους καθηγητές και τις καθηγήτριες του σχολείου και αφετέρου να συμμετέχουν από κοινού στην διεξαγωγή του πειράματος του Ερατοσθένη. Η υποδοχή στο χώρο του Γυμνασίου ήταν πολύ θερμή από την Υποδιευθύντρια κ. Μπουνόβα Σαλώμη, που μίλησε στα παιδιά για το νέο σχολείο, τα ξενάγησε σε όλους τους χώρους, αίθουσες διδασκαλίας, φυσικής, χημείας, τεχνολογίας, υπολογιστών και γυμναστηρίου. Τελευταία στάση στο κυλικείο όπου κέρασαν τα παιδιά, μια ευχάριστη ομολογουμένως έκπληξη!!

Στην συνέχεια, όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες Δημοτικού και Γυμνασίου που θα συμμετείχαν στο πείραμα, οδηγήθηκαν στην αυλή με τα απαραίτητα όργανα για να κάνουν το πείραμα. Ο καιρός σύμμαχος με τον ήλιο να μεσουρανεί στις 12.39 μ. μ.

Τα παιδιά χωρισμένα σε μικρές μικτές ομάδες Δημοτικού και Γυμνασίου, με την αμέριστη βοήθεια των εκπαιδευτικών κ. κ. Λαφάρα Αναστασία, Μπουνόβα Σαλώμη, Αχλιώπα Μανώλη, Μπουργαζλή Ραφαηλία -Γεωργία και Κελεμουριδου Ολυμπία, με εξαιρετική υπευθυνότητα και προσοχή, μέτρησαν τις γωνίες και τις αποστάσεις και τις σημείωσαν στα φύλλα εργασίας τους.

Οι απαραίτητοι υπολογισμοί συνεχίστηκαν και ολοκληρώθηκαν με τον κατά προσέγγιση υπολογισμό της ακτίνας της γης, στην σχολική τάξη την επόμενη ημέρα.

Ήταν μια υπέροχη εμπειρία, με πολλούς αποδέκτες και πλούσια θετικά συναισθήματα για όλους και όλες που συμμετείχαν!!

Συγχαρητήρια σε όλες και όλους που συμμετείχαν!!

Ραντεβού την επόμενη χρονιά, στο ίδιο μέρος με νέα πρόσωπα και νέες εμπειρίες!!

Δράσεις μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό

Την εβδομάδα μετά την Καθαρά Δευτέρα, το σχολείο μας σε συνεργασία με το 6ο Νηπιαγωγείο Νάουσας, σχεδίασε και υλοποίησε δράσεις γνωριμίας των νηπίων με το 6ο Δημοτικό Σχολείο, με στόχο την ομαλότερη μετάβαση τους καλλιεργώντας θετικά συναισθήματα χαράς,αγάπης, κατανόησης και συνεργασίας.

Πιο συγκεκριμένα και στο πλαίσιο υλοποίησης του σχεδίου δράσης με θέμα την μετάβαση, η Διευθύντρια κ. Αναστασία Λαφάρα και η εκπαιδευτικός της Α τάξης κ. Ψυρίδου Αικατερίνη υποδέχτηκαν τις νηπιαγωγούς κ. κ. Δημητριάδου Μαρία και Τασιώνα Χρύσα και τα νήπια, στην σχολική αυλή, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας λόγω του κορονοϊού.

Καλωσόρισαν τα παιδιά, συζήτησαν μαζί τους για τις αλλαγές που μπορεί να συναντήσουν στο Δημοτικό σε σχέση με την διδασκαλία και το υλικό και ενημέρωσαν τα παιδιά:

1.Η κ. Ψυρίδου έδειξε στα παιδιά τα βιβλία που θα έχουν στην Α τάξη του Δημοτικού, το βιβλίο της γλώσσας, των μαθηματικών, της Μελέτης, των εικαστικών και της γυμναστικής.

2. Έγινε συζήτηση και λύθηκαν απορίες των παιδιών για το νέο πλαίσιο διδασκαλίας των μαθημάτων και των βιβλίων.

3. Τραγούδησαν όλοι μαζί τα νήπια με τα παιδιά της Α τάξης και στο τέλος τα παιδιά της Α τάξης έδωσαν σε κάθε παιδί ένα λουλούδι που τα ίδια κατασκεύασαν, με ευχές για αγάπη, ειρήνη και συνεργασία.

Τις επόμενες μέρες τα νήπια ήρθαν και πάλι στην σχολική μας αυλή, μετά από πρόσκληση του Δημοτικού και μαζί με τα παιδιά της ΣΤ τάξης και τον μουσικό κ. Ποιμενίδη Άγγελο τραγούδησαν όλοι μαζί τραγούδια για την 25η Μαρτίου, χόρεψαν εκπαιδευτικοί και παιδιά παραδοσιακούς χορούς και η εκδήλωση έκλεισε με έναν τεράστιο κύκλο αγάπης με τραγούδι και χορό για την Ειρήνη!

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ! ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ!!

Όχι στον πόλεμο! Ναι στην Ειρήνη…. φωνάξαμε όλοι μαζί μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Νάουσας, σήμερα Πέμπτη 10 Μαρτίου 2022…και φυσικά κάθε μέρα!!

Σε όλες τις τάξεις συζητήσαμε, δείξαμε ταινίες, ακουσαμε τραγούδια, τθαξαμε συνθήματα, κολάζ και ψηφιακές κατασκευές σε e-me και e-class, με θέμα την Ειρήνη και τον πόλεμο!

Τα παιδιά της Γ τάξης σηκώνοντας ψηλά τα πλακατ με τα συνθήματα που κατασκεύασαν με την βοήθεια της Διευθύντριας κ. Αναστασίας Λαφάρα, επισκέφτηκαν όλες τις τάξεις, φωνάζοντας συνθήματα υπέρ της. Ειρήνης!! Συζήτησαν με τα παιδια για το νόημα των συνθημάτων που έγραψαν και φυσικά για τον πόλεμο στην Ουκρανία!!

Πείραμα του Ερατοσθένη

ΠΗΓΗ: https://panekfe.gr/eratosthenes

Ποιο είναι το ιστορικό πείραμα

Ο   Ερατοσθένης   (3ος π.Χ. αιώνας) ήταν Διευθυντής της μεγάλης Βιβλιοθήκης του Μουσείου της Αλεξάνδρειας, όπου σε ένα πάπυρο διαβάζει ότι στις 21 Ιουνίου (νοτιοανατολικά της ηλίου) στα νότια σύνορα της πόλης Συήνης (Ασσουάν), οι στύλοι δεν ρίχνουν καθόλου σκιά και ο Ήλιος ανακλάται ακριβώς στο βάθος ενός πηγαδιού (δηλαδή βρίσκεται στο Ζενίθ του τόπου). Ως επιστήμονας, λοιπόν, ο Ερατοσθένης διερωτήθηκε, εάν συμβαίνει το ίδιο ταυτόχρονα και σε άλλο άλλο πχ. στην Αλεξάνδρεια. Όμως, στην Αλεξάνδρεια, κατά την ίδια μέρα και ώρα, οι κατακόρυφοι στύλοι έριχναν σκιά.

Αν η Γη ήταν επίπεδη, οι κατακόρυφοι στύλοι στις δύο πόλεις θα ήταν παράλληλοι και θα έπρεπε και οι δύο να ρίχνουν σκιά. Αφού, λοιπόν, αυτό δεν είναι αλήθεια, τι μπορεί να συμβεί; Η απάντηση δόθηκε από τον Ερατοσθένη υποστηρίζοντας ότι η επιφάνεια της Γης δεν είναι επίπεδη αλλά σφαιρική. Αυτό το συμπέρασμα είναι, προφανώς, θεμελιώδους σημασίας και επιπλέον επέτρεψε στην Ερατοσθένη να προσδιορίσει την ακτίνα και τη μήκος της περιφέρειας της Γης. Πραγματικά, από το μήκος της σκιάς υπολογίζεται αμέσως η διαφορά των γεωγραφικών διαστάσεων των δύο πόλεων, ίση με περίπου 7 μοίρες. Επειδή η απόσταση των δύο πόλεων ήταν γνωστή από ιστορίες βηματιστών και ήταν ίση με περίπου 800 χιλιόμετρα (εικάζεται ότι ο Ερατοσθένης ενοικίασε βηματομετρητές για τη μέτρησή της), η περιφέρεια της Γης υπολογίστηκε με 40000 χιλιόμετρα.

Αυτή είναι η σωστή απάντηση και ο Ερατοσθένης έδωσε με τη χρήση ως μοναδικά εργαλεία ράβδους, μάτια, πόδια, μυαλό με απλότητα σκέψης και εκτελέσεως. Το λάθος στον υπολογισμό ήταν μόνο 2%, ένα πραγματικά αξιοσημείωτο επίτευγμα για περίπου 2,5 χιλιάδες χρόνια πριν. Έτσι, ο Ερατοσθένης ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μετρά τις διαστάσεις του πλανήτη Γη, γι ‘αυτό και θεωρείται δημιουργός της μαθηματικής γεωγραφίας.

Η ιδέα για το σύγχρονο πείραμα.

Η εαρινή ισημερία την Κυριακή 20 Μαρτίου 2022, σηματοδοτεί την αρχή της άνοιξης. Την ημέρα αυτή ο Ήλιος βρίσκεται κάθετα πάνω από τον ισημερινό της Γης και η διάρκεια της ημέρας είναι περίπου ίση με της νύχτας.

Η δράση με τίτλο: «Το Πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης» που θα πραγματοποιηθεί, την Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022, δίνει την ευκαιρία σε μαθητές από σχολεία όλης της Ελλάδας να υπολογίσουν την περιφέρεια της Γης επαναλαμβάνοντας το διάσημο πείραμα του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού, αστρονόμου και φιλοσόφου Ερατοσθένη. Βασικός στόχος της δράσης είναι η ανάδειξη του πειράματος, ως αναπόσπαστου συστατικού της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες.

Η δράση διοργανώνεται φέτος από την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων ΕΚΦΕ (ΠΑΝΕΚΦΕ), σε συνεργασία με το με το ΙΑΑΔΕΤ του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, την υποστήριξη και έγκριση του Υπουργείου Παιδείας. Στη δράση μπορούν να συμμετέχουν ομάδες μαθητών Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους.

Η δραστηριότητα της υλοποίησης του ιστορικού πειράματος του Ερατοσθένη είναι ιδιαίτερα απλή. Με την απλότητα όμως αυτή, είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό ότι κατορθώνει να:

♦ οδηγεί στη διαπιστωμένη γνώση και αποδοχή της αξίας των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου,

♦ προσελκύει αβίαστα το ενδιαφέρον των μαθητών και να μαγνητίζει τη σκέψη αρκετών, ώστε να προωθεί και να καλλιεργεί τη θετική στάση τους απέναντι στις Θετικές Επιστήμες.

Οδηγίες πειράματος:

Αν θεωρήσουμε ότι ο κύκλος στο διπλανό σχήμα είναι η Γη τότε η έλλειψη στο κέντρο είναι ο ισημερινός.

 Τις ημέρες κοντά στην εαρινή ισημερία, όσοι βρίσκονται στον ισημερινό της Γης θα παρατηρήσουν ότι ο Ήλιος το μεσημέρι βρίσκεται πολύ κοντά στο ζενίθ. Επομένως οι ακτίνες πέφτουν κατακόρυφα και ο Ήλιος θα μπορούσε να καθρεφτίζεται στον πυθμένα ενός πηγαδιού.

Η προέκταση μιας ακτίνας του Ήλιου είναι η ΙΚ και περνάει από το κέντρο της Γης Κ. Έστω ότι εμείς είμαστε στη θέση Τ. Αν τοποθετήσουμε μια κατακόρυφη ράβδο ΤΑ=Υcm τότε αυτή το μεσημέρι (πχ στις 12:34 μ.μ. για τις Σέρρες) έχει σκιά ΤΣ=Χcm. Η κατάλληλη ώρα που πρέπει να κάνετε τη μέτρησή σας για κάθε τόπο υπολογίζεται από εδώ.

Υπολογίζουμε την εφαπτομένη της γωνίας ΣΑΤ από το λόγο Χ/Y και έτσι βρίσκουμε την γωνία που είναι φ μοίρες. Η γωνία φ είναι ίση με την επίκεντρη γωνία ΤΚΙ. Το γεωγραφικό πλάτος της θέσης μας είναι φ μοίρες. Παρατήρηση: Η γωνία φ είναι ίση με το γεωγραφικό πλάτος μόνο αν η μέτρηση γίνει τις μέρες της εαρινής ή φθινοπωρινής ισημερίας.

Η απόσταση από τον ισημερινό ΤΙ=S υπολογίζεται από το Google Earth ή από εδώ.

Η περίμετρος της Γης και η ακτίνα της R υπολογίζονται χρησιμοποιώντας τις ακόλουθες μαθηματικές σχέσεις:

Σημαντική σημείωσηΓια την συμπλήρωση της φόρμας συμμετοχής θα απαιτείται να γνωρίζετε το γεωγραφικό μήκος και το γεωγραφικό πλάτος του σχολείου σας. Οδηγίες για να το βρείτε υπάρχουν στην φόρμα συμμετοχής, αλλά μπορείτε να το βρείτε εύκολα και από εδώ, κάνοντας δεξί κλικ στο σημείο που θέλετε επιλέγετε από το πτυσσόμενο μενού «τι υπάρχει εδώ». Οι γεωγραφικές συντεταγμένες θα εμφανιστούν στο αναδυόμενο παράθυρο με πρώτο το γεωγραφικό πλάτος και δεύτερο το γεωγραφικό μήκος .

Για να δηλώσετε συμμετοχή συμπληρώστε την φόρμα:  →  εδώ  (ο υπερσύνδεσμος λειτουργεί)

Ο Χάρτης σε πλήρη μεγέθυνση είναι διαθέσιμος:  εδώ 

Περισσότερες οδηγίες – Ιδέες – Φύλλα εργασίας:

Εδώ είναι οι αναλυτικοί οδηγοί – φύλλα εργασίας και υποστηρικτικό υλικό

Μπορείτε να κατεβάσετε το Φύλλο Εργασίας από εδώ

Αν κάνετε το πείραμα σε συνεργασία με δεύτερο σχολείο κατεβάστε το Φύλλο Εργασίας από εδώ

ΠΗΓΗ: https://panekfe.gr/eratosthenes

Αποκριάτικες εκδηλώσεις… σε καιρό covid…

Αποκριάτικες εκδηλώσεις… σε καιρό covid…

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου μας διοργάνωσαν αποκριάτικο γλέντι στην σχολική αυλή, τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, σήμερα Παρασκευή 4 του Μάρτη 2022, τηρώντας με ευλάβεια το Ναουσαίικο έθιμο!!

Μια εκδήλωση, με πολυ χορό, κέφι, φαγητό και διαγωνισμους καλύτερης αποκριάτικης στολής, πασαρέλα ς και χορού!!

Μαθητές, μαθήτριες, γονείς και εκπαιδευτικοί, τηρώντας τα μέτρα, χόρεψαν, διασκέδασαν, έφαγαν και γλέντησαν με την ψυχή τους!!

Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν σε όλα τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων που αφιέρωσαν χρόνο για να μας φροντίσουν και φυσικά σε όλα τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων για την συνεργασία και την βοήθεια!

Μαζί μας ήταν και δύο εκπαιδευτικοί που συνταξιοδοτήθηκαν την προηγούμενη σχολική χρονιά και μας τίμησαν με την παροσυίας του, οι κ.κ. Λιόλιου Ολυμπία και Οικονόμου Μαριάνθη!

Η γιορτή μας τελείωσε με τις απονομές των βραβείων …φωνάζοντας όλοι μαζί για την Ειρήνη στην Ουκρανία!!!

Και του χρόνου να είμαστε όλοι καλά! Χρόνια πολλά!

Καλή Αποκριά!

Καλή Σαρακοστή!

Υγεία, αγάπη και Ειρήνη σε όλο τον κόσμο!!