ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):
«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre–School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»
ΔΡΑΣΗ Δ΄ ΤΑΞΗΣ
- Συμμετοχή νηπίων σε εικαστικό project
Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).
Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).
Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:
ΔΡΑΣΗ: Συμμετοχή νηπίων σε εικαστικό πρόγραμμα της Δ΄ τάξης
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: κ. Τσάντζου Ελένη
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης σε συνεργασία με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό, κ. Τσάντζου Ελένη, οργάνωσαν και πραγματοποίησαν δράσεις με τη συμμετοχή των νηπίων στο εικαστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που υλοποίησαν τη σχ. Χρονιά 2017-18, με τίτλο: «Εκφράζομαι παίζοντας με τα χρώματα» .
Σκοπός των δράσεων ήταν η επαφή των νηπίων με διαθεματικά προγράμματα σπουδών του δημοτικού, η καλλιέργεια της οικειότητας μεταξύ των παιδιών και η εξοικείωσή τους με χώρους και πρόσωπα του Δημοτικού μέσα από ψυχαγωγικές δραστηριότητες.
Τα νήπια και η νηπιαγωγός τους, κ. Δημητριάδου Μαρία, έλαβαν πρόσκληση από τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ΄ τάξης και επισκέφτηκαν το σχολείο μας στις 8 Ιουνίου 2018.
Τα παιδιά της Δ΄ τάξης αφού υποδέχτηκαν, καλωσόρισαν και γνωρίστηκαν με τα παιδιά του νηπιαγωγείου, τα ξενάγησαν στην τάξη τους, που λειτουργούσε και ως χώρος έκθεσης των έργων τους. Στη συνέχεια τα νήπια παρακολούθησαν ένα δίωρο mini project σχεδιασμένο ειδικά γι? αυτά από τη δασκάλα της τάξης κ. Τσάντζου Ελένη.
Το mini project είχε θέμα «Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης»
Διάρκεια υλοποίησης: 2 διδακτικές ώρες
Βασικός στόχος του project ήταν τα νήπια να έρθουν σε επαφή με έργα του Kandinsky, σημαντικού εκπροσώπου των μοντέρνων ζωγράφων και να κατανοήσουν ότι η ζωγραφική είναι τρόπος έκφρασης, χωρίς περιορισμούς και όρια, χωρίς ?πρέπει?. Να νιώσουν κι αυτά «μικροί εν δυνάμει καλλιτέχνες».
Υλικό που χρησιμοποιήθηκε:
Κόλλες ακουαρέλας, λαδοπαστέλ, μαρκαδόροι, μπλοκ ζωγραφικής και τα βίντεο της δασκάλας της τάξης:
- Τα χρώματα και οι αναμείξεις τους
- Τεχνικές με λαδοπαστέλ (καρμπόν, χαρακτική)
- Σύγχρονες δημιουργίες του διαδικτύου με λαδοπαστέλ 1
- Τεχνικές με λαδοπαστέλ – ερωτευμένα πουλάκια στο ηλιοβασίλεμα
- Wassily Kandinsky (1)
- Wassily Kandinsky (2)
- Με έμπνευση τους ομόκεντρους κύκλους του Kandinsky
- 120+ έργα μικρών δημιουργών με μεγάλο ταλέντο (έκθεση παιδικής ζωγραφικής)
Μέσα από τα βίντεο που έδειξε η εκπαιδευτικός κ. Ελένη, τα νήπια ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με τεχνικές με λαδοπαστέλ (από υλικό του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου) και παρακολούθησαν σύγχρονους δημιουργούς του διαδικτύου, που ζωγραφίζουν με λαδοπαστέλ, την στιγμή της δημιουργίας.
Στα βίντεο με έργα του Kandinsky τα νήπια, μέσα σε ένα φιλικό και διασκεδαστικό περιβάλλον, είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν έργα μοντέρνας ζωγραφικής, να μαντέψουν τον τίτλο κάποιων από αυτά και να δώσουν δικό τους τίτλο σε κάποια άλλα.
Μετά την ολοκλήρωση των προβολών τα παιδιά της Δ΄ τάξης πρόσφεραν κόλλες ακουαρέλας, λαδοπαστέλ και μαρκαδόρους στα νήπια και ζωγράφισαν μαζί τους. Πολλά νήπια εξέφρασαν την επιθυμία να δημιουργήσουν έργα παρόμοια με αυτά των παιδιών στην έκθεση και αυτό έδωσε μια πολύ καλή αφορμή για αυθόρμητη δημιουργία ομάδων εργασίας.
Στη συνέχεα και αφού ολοκληρώθηκαν οι ομαδικές εικαστικές δημιουργίες, τα παιδιά της Δ΄ τάξης πρότειναν στα νήπια να ζωγραφίσουν πώς φαντάζονται την Α΄ τάξη και το δάσκαλο ή τη δασκάλα τους, πρόταση που αποδέχτηκαν με χαρά, διευκολύνοντας έτσι τη μετάβαση με αβίαστο τρόπο, στην επόμενη δράση. Μία δράση που εκ του αποτελέσματος αποδείχτηκε ότι πολύ μεθοδικά και πετυχημένα είχε οργανώσει η εκπαιδευτικός κ. Ελένη σε συνεννόηση και συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριές της.