Αρχείο ημέρας 30 Νοεμβρίου 2015

«Λειτουργία Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης μαθητών και νηπίων ΠΕ Ημαθίας»

Επιστολή του Δ/ντή Π. Ε. Ημαθίας

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

Η βαθιά οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας την τελευταία πενταετία έχει επηρεάσει σοβαρά την καθημερινότητα και την κοινωνική ζωή όλων σχεδόν των πολιτών, ενώ μεγάλα στρώματα της κοινωνίας μας βιώνουν τον εφιάλτη της ανέχειας και της στέρησης ακόμα και βασικών ειδών διατροφής. Η ζοφερή αυτή κοινωνική πραγματικότητα επιδρά ακόμα πιο αρνητικά στην πλέον ευαίσθητη πληθυσμιακή ομάδα που είναι τα παιδιά. Στοιχεία πρόσφατων σχετικών ερευνών, όπως αυτή του Ινστιτούτου «Prolepsis», αποκαλύπτουν πως το 53% των μαθητών των δημοτικών σχολείων που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα «Διατροφή» βιώνουν επισιτιστική ανασφάλεια, ενώ το «τέρας» της πείνας κυνηγά το 21% απ’ αυτούς.

Η κατάσταση αυτή έχει αυτονόητες συνέπειες στη σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών, ενώ  δραματικές είναι οι επιπτώσεις και στην πορεία της σχολικής φοίτησης. Σύμφωνα με επιστημονικές απόψεις και ερευνητικά δεδομένα, τα παιδιά που βιώνουν καταστάσεις πείνας εμφανίζουν έντονα ψυχοκοινωνικά προβλήματα, ενώ τείνουν να κάνουν περισσότερες απουσίες ή ακόμα και να διακόπτουν τη φοίτησή τους. Ειδικά στο θέμα της σχολικής διαρροής διαπιστώθηκε πως την τελευταία πενταετία ο αριθμός των μαθητών που δεν πηγαίνουν στο σχολείο αυξήθηκε κατά 11,4%. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι μαθητές του δημοτικού που προέρχονται από επισιτιστικά ανασφαλείς οικογένειες δυσκολεύονται να αποδώσουν στα μαθήματά τους σε ποσοστό 22% έναντι 10% που είναι το αντίστοιχο ποσοστό των συμμαθητών τους που προέρχονται από επισιτιστικά ασφαλείς οικογένειες.

Μπροστά σ’ αυτή την τραγική κοινωνική και εκπαιδευτική πραγματικότητα που οδηγεί τη χώρα μας σε μορφωτική συρρίκνωση, η Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, σε συνεργασία με όλους τους Διευθυντές των σχολείων και τους εκπαιδευτικούς, δραστηριοποιούνται δίνοντας το μήνυμα της προώθησης νέων μορφών συλλογικότητας και αλληλεγγύης σε επίπεδο σχολικής κοινότητας και τοπικής κοινωνίας. Για το λόγο αυτό, συγκροτήσαμε το «Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης» για τους μαθητές όλων των Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων της Ημαθίας.

Σκοπός του Δικτύου είναι η άμεση, ουσιαστική και διακριτική υποστήριξη εκείνων των μαθητών και των οικογενειών τους που βρίσκονται σε κατάσταση ένδειας και επισιτιστικής ανασφάλειας. Η ενίσχυση των μαθητών αυτών με τρόφιμα, ρούχα, παιχνίδια και σχολικά είδη θα γίνεται με την εθελοντική προσφορά και βοήθεια μεμονωμένων συμπολιτών μας, φορέων, σωματείων και επαγγελματιών.  Ήδη το «Δίκτυό» μας από τα πρώτα του βήματα ενισχύεται σημαντικά από επαγγελματίες της Ημαθίας μέσω τακτικών προσφορών κυρίως σε είδη τροφίμων, ενώ υπάρχει παράλληλη και στενή συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη για την κατά περίπτωση ένταξη στο πρόγραμμα παροχής συσσιτίων.

Το «Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης» στοχεύει στην υποστήριξη όλων ανεξαιρέτως των μαθητών, σε όλα τα σχολεία της Ημαθίας, καθώς το σύνολο των υλικών που θα συγκεντρώνεται στις σχολικές μονάδες θα καταγράφεται ηλεκτρονικά σε ειδικά σχεδιασμένο ιστοχώρο της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης όπου έχουν πρόσβαση και συνεργασία όλες οι σχολικές μονάδες. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει άμεση ενημέρωση όλων των σχολείων για το σύνολο των διαθέσιμων ειδών σε επίπεδο Νομού και ταχεία διακίνηση προς οικογένειες και σχολεία που αντιμετωπίζουν σοβαρότερο πρόβλημα. Αυτό σημαίνει πως το «Δίκτυο» μπορεί να υποστηρίξει κάθε μαθητή ανεξάρτητα από το σχολείο στο οποίο αυτός φοιτά.

Στο πλαίσιο αυτό, η οικογένεια που αντιμετωπίζει πρόβλημα κυρίως σε επίπεδο επισιτιστικής επάρκειας ή και ένδυσης του παιδιού, μπορεί να απευθύνεται στον Διευθυντή του σχολείου ο οποίος με τη διακριτικότητα που απαιτείται θα μεριμνά για την κάλυψη των αναγκών του μαθητή.

  Αγαπητοί γονείς,

Οι αρνητικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης δεν αναφέρονται σε συγκεκριμένους συμπολίτες μας και δεν αφορούν μόνο στον μικρόκοσμο του καθενός. Το Άτομο βρίσκεται σε διαρκή αλληλεπίδραση με την Κοινωνία με συνέπεια να επηρεάζεται το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο και η καθημερινότητα όλων ανεξαιρέτως. Γι’ αυτό και το «Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης» της Α/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας υποστηρίζεται στο ξεκίνημά του ενεργά από τους διευθυντές και τους δασκάλους των παιδιών σας που, ως λειτουργοί και με υψηλό αίσθημα ευθύνης, ανταποκρίθηκαν άμεσα στην ανάγκη για ουσιαστική βοήθεια στο μαθητή-θύμα της οικονομικής κρίσης. Η επιτυχία του όμως θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το ενδιαφέρον και την υποστήριξη που θα παράσχετε εσείς, οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών. Για το λόγο αυτό καλούμε όλους εσάς που μπορείτε να βοηθήσετε, να έλθετε σε επαφή με το σχολείο των παιδιών σας, προσφέροντας οτιδήποτε θα μπορούσε να ενισχύσει τον μικρό μαθητή, που ο εφιάλτης της ανέχειας επιδρά αρνητικά στη σχολική του πρόοδο και τη γενικότερη πνευματική του ανάπτυξη.

Ευελπιστώντας στη θετική ανταπόκρισή σας, ευχόμαστε καλή δύναμη και καλή επιτυχία στο εγχείρημά μας.

 

                                                                        Με τιμή,

                                                   Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΕ ΗΜΑΘΙΑΣ

                                                                 ΔΙΟΝΥΣΗΣ                                                                                      ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ

 

Η σημασιολογία αναφέρεται στην κατανόηση και κατάλληλη χρήση του νοήματος σε μεμονωμένες λέξεις, φράσεις, προτάσεις και ακόμη μεγαλύτερων μονάδων. Η σημασιολογία περιλαμβάνει τη δυνατότητα:

  • Κατανόησης των σημάτων.
  • Αναγνώρισης και κατονομασίας των κατηγοριών.
  • Κατανόηση και χρήση περιγραφικών λέξεων (συμπεριλαμβανομένων των επιθέτων και μικρότερων τμημάτων).
  • Κατανόηση και και λειτουργία αντικειμένων.
  • Αναγνώριση λέξεων από τον ορισμό τους.
  • Ταξινόμηση λέξεων.
  • Γνώση λεξιλογικών εννοιών.

Σε ένα υψηλότερο επίπεδο περιλαμβάνει επίσης την κατανόηση των σημασιολογικών ανακριβειών, για παράδειγμα, πολύσημες λέξεις και μεταφορική γλώσσα. Οι σημασιολογικές δεξιότητες είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της κατανόησης του κόσμου και την ικανότητα έκφρασης του εαυτού μας με σαφήνεια και ουσιαστικό τρόπο.

Μερικά παιδιά παρουσιάζουν δυσκολίες στο ευρύ φάσμα των σημασιολογικών δομών, ενώ άλλα δείχνουν αδυναμία σε ειδικότερους τομείς, όπως στην κατανόηση της ταξινόμησης ή στην παροχή ορισμών. Σε άλλες περιπτώσεις, τα παιδιά έχουν αποκτήσει ένα καλό λεξιλόγιο, αλλά έχουν δυσκολία στην εύρεση των λέξεων και δεν είναι σε θέση να εκφραστούν για κάτι το οποίο γνωρίζουν. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι όταν το παιδί δυσκολεύεται να βρει τις κατάλληλες λέξεις κατά τη συνομιλία, έτσι καταλήγει να μιλάει περιφραστικά χωρίς να περάσει τη συγκεκριμένη ιδέα.

Συνήθως τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες κινητικού συντονισμού στην ομιλία όπως η απραξία μπορεί επίσης να παρουσιάζουν και ελλείμματα στη σημασιολογική οργάνωση της γλώσσας και τη σύνταξης της.

Η σημασιολογική ανάπτυξη είναι η απόκτηση των λέξεων, οι σημασίες τους και οι σχέσεις μεταξύ τους.

Η διαδικασία της σημασιολογικής ανάπτυξης εμπεριέχει στρατηγικές που σχηματίζονται για την εκμάθηση σημασιών των λέξεων και τις αφορούν σε κάθε άλλη αλλαγή ως εσωτερική αναπαράσταση της γλώσσας.

 

ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ:

Παιδιά με σημασιολογικά ελλείμματα είναι πιθανόν  να παρουσιάζουν:

  • Δυσκολία να ακολουθήσουν προφορικές οδηγίες.
  • Χρησιμοποιούν έναν περιορισμένο αριθμό λέξεων για να εκφραστούν.
  • Δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ των λέξεων, όπως λέξεις ίδιας κατηγορίας και συνώνυμες λέξεις.
  • Δυσκολεύονται να κατανοήσουν φράσεις που περιέχουν εικονιστική γλώσσα.
  • Δυσκολία παρακολούθησης και συμμετοχής σε συζητήσεις.
  • Δυσκολία ανάκτησης λέξεων
  • Δυσκολεύονται να μοιραστούν αυθόρμητες ιδέες σε αλληλεπίδραση με άλλα άτομα.

 

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ:

  • Επισήμανση και επεξεργασία  καινούριων λέξεων κατά τη διάρκεια της από κοινού ανάγνωσης.

Κάντε σχόλια και θέστε ερωτήσεις για να επιστήσετε την προσοχή του παιδιού σε ένα νέο λεξιλόγιο και νέες ιδέες κατά τη διάρκεια της από κοινού ανάγνωσης.

Για παράδειγμα, όταν διαβάζετε ένα βιβλίο και συναντάτε τη λέξη ιστιοφόρο, πρώτη επισήμανση είναι να δείξετε τη φωτογραφία αυτού του πλοίου λέγοντας: «Αυτό το είδος του σκάφους ονομάζεται ιστιοφόρο.»

Στη συνέχεια επεξεργαστείτε τη λέξη  λέγοντας πράγματα όπως: «Κοίταξε αυτό το ιστιοφόρο και σύγκρινέ το με αυτές τις άλλες βάρκες!»

  • Επισήμανση και επεξεργασία  καινούριων λέξεων κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Κάντε σχόλια και θέστε ερωτήσεις σχετικά με τα πράγματα που βλέπετε ή τους ανθρώπους και τις καταστάσεις που αντιμετωπίζετε κατά τη διάρκεια κοινών δραστηριοτήτων όπως η οδήγηση στο αυτοκίνητο, βλέποντας τηλεόραση, ή κοιτάζοντας πινακίδες με διαφημίσεις.

Παιχνίδια με λέξεις που ενώνονται όπως το scrabble είναι ένας άλλος καλός τρόπος για να εισαγάγετε ένα νέο λεξιλόγιο.

  • Επιλέξτε βιβλία με συγκεκριμένη θεματολογία

Επιλέξτε ένα βιβλίο με ένα συγκεκριμένο θέμα (για παράδειγμα, μια μέρα στην παραλία, ή μια επίσκεψη στο ζωολογικό κήπο), η οποία θα βοηθήσει το παιδί να μάθει πολλές λέξεις που εμπίπτουν σε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία.

  • Παίξτε το παιχνίδι των συνωνύμων

Φτιάξτε ένα παιχνίδι για τον εντοπισμό συνώνυμων, λέγοντας στο  παιδί:  «Βρες μιαν μια άλλη λέξη για το μεγάλο?.  Παίξτε με σειρά, έτσι ώστε το παιδί θα πρέπει να επιλέξει τη λέξη, καθώς και τον προσδιορισμό του συνώνυμου.

Το παιδί μπορεί να επιλέξει τις λέξεις που δεν μπορεί να προσδιορίσει ένα συνώνυμο, σε αυτήν την περίπτωση θα έχετε την ευκαιρία να διδάξετε μια νέα λέξη.

Μπορείτε να παίξετε το ίδιο παιχνίδι χρησιμοποιώντας αντώνυμα (λέξεις που σημαίνουν το αντίθετο) ζητώντας από το παιδί να επιλέξει λέξεις που έχουν την αντίθετη σημασία από αυτή που δηλώσατε.

  • Φτιάξτε ένα δίκτυο λέξεων

Βοηθήστε το παιδί να φτιάξει ένα δίκτυο λέξεων, χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί για να δημιουργήσετε ένα γραφημα που θα δείχνει τις συνδέσεις μεταξύ των σχετικών λέξεων.

Για παράδειγμα:

Πράγματα που κάνετε το καλοκαίρι

Πράγματα που βλέπετε σε ένα αγρόκτημα

Πράγματα που σας κάνουν ένα ισχυρό υπερήρωα.

Το παιδί μπορεί να σχεδιάσει εικόνες, να βρει φωτογραφίες από ένα περιοδικό, ή να επιλέξει αυτοκόλλητα που απεικονίζουν κάθε λέξη που σκέφτεται.

Αποθηκεύστε το δίκτυο των λέξεων που δημιουργήσατε, έτσι μπορείτε να προσθέσετε σε αυτό την πάροδο του χρόνου κι άλλες λέξεις ή να τις επανεξετάσετε μαζί.

  • Παίξτε το παιχνίδι  με εμπρόθετες φράσεις ?Simon Says?

Παίξτε ένα παιχνίδι τύπου ?Simon Says ?με το παιδί. Δώστε όλο και πιο περίπλοκες οδηγίες, που απαιτούν από αυτό να έχει νόημα εμπρόθετων φράσεων.

Για παράδειγμα: ?Ο Simon λέει,  βάλε την μπάλα κάτω από την καρέκλα πίσω από το τραπέζι».

Το υλικό παρέμβασης «ΕΙΚΟΝΟΚΑΡΤΕΣ | Κατανόηση Ερωτήσεων» είναι ένα θαυμάσιο, πρακτικό πακέτο δραστηριοτήτων με κάρτες το οποίο διαθέτει όλα όσα χρειάζεστε για να ξεκινήσετε με σαφείς μαθησιακούς στόχους για να ενισχύσετε τις δεξιότητες κατανόησης ερωτήσεων των μαθητών σας, ενισχύοντας παράλληλα τη σημασιολογική επίγνωση των καθημερινών λεξικών μονάδων!

Κασσωτάκη Αλίκη – Λογοπεδικός MSc, BSc

ΠΗΓΗ: www.upbility.gr