Όλα τα άρθρα του/της Ειρήνη Μητσκοπούλου

Η ΣΤ΄τάξη γράφει για το Ολοκαύτωμα της Νάουσας

Το ολοκαύτωμα ήταν το αιματηρό αποτέλεσμα της επανάστασης της πόλης, το οποίο έλαβε χώρα στις 13 Απριλίου του 1822. Προηγήθηκαν σκληρές μάχες γύρω από την πόλη καθώς και η πολιορκία της Νάουσας 15 (περίπου) ημερών από τον Τούρκο βαλή της Θεσσαλονίκης Μεχμέτ Αμπντούλ  Εμπού Λουμπούντ. Οι Ναουσαίοι επαναστάτησαν με αρχηγούς τον Ζαφειράκη Λογοθέτη και τον Αναστάσιο Καρατάσο. Οι επαναστάτες μετά την ανεπιτυχή προσπάθεια κατάληψης της Βέροιας μαζεύτηκαν στην οχυρωμένη Νάουσα, όπου είχαν συγκεντρωθεί πληθυσμοί και από τα γύρω χωριά. Οι Ναουσαίοι πολέμησαν πολύ γενναία όντας αριθμητικά πολύ λιγότεροι, γύρω στους 4-5.000 ενώ οι Τούρκοι ήταν 20.000. Ακολούθησε η εισβολή του τουρκικού στρατού στην πόλη που προκάλεσε την ολοκληρωτική καταστροφή της. Χιλιάδες άνθρωποι σφαγιάστηκαν ενώ 13 γυναίκες με τα παιδιά τους προτίμησαν να πέσουν στα αφρισμένα νερά του ποταμού Αράπιτσα παρά να σκλαβωθούν. Όσοι αιχμαλωτίστηκαν, αποκεφαλίστηκαν στο σημερινό πάρκο από τους Τούρκους. Μαρτυρικό θάνατο βρήκαν και οι γυναίκες των αρχηγών που σύρθηκαν αλυσσοδεμένες στη Θεσσαλονίκη. Αυτή η επανάσταση μείωσε τον πληθυσμό της πόλης.

Η ηρωική αυτή πράξη των Ναουσαίων είχε ως αποτέλεσμα τον χαρακτηρισμό της πόλης ως ηρωική το 1955.

Ηρωική πράξη γυναικών της Νάουσας
Άγαλμα στο χώρο θυσίας στην περιοχή Στουμπάνοι στη Νάουσα

RESCUR: ΕΝΑ ΕΜΠΟΔΙΟ, ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ

Φέτος, τη σχολική χρονιά 2024-2025 σε συνεργασία με τη Διευθύντρια του 6ου Δημοτικού Σχολείου Νάουσας κ. Αναστασία Λαφάρα αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε ένα ευρωπαϊκό, προληπτικό πρόγραμμα ψυχικής ανθεκτικότητας που υποστηρίζει τη σχολική και κοινωνικοσυναισθηματική μάθηση των παιδιών σχολικής ηλικίας, στην περίπτωσή μας της Ά Δημοτικού. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί μια πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει αναγνωριστεί για τη συμβολή του στη δημιουργία θετικού σχολικού κλίματος. Προάγει τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού πλαισίου που βοηθά τα παιδιά να καλλιεργήσουν ψυχικά εφόδια και δεξιότητες ώστε να μετατρέπουν τις προκλήσεις σε ευκαιρίες προσωπικής ανάπτυξης. Ακολουθεί τις παρακάτω Θεματικές Ενότητες:

  • Καλλιεργώντας δεξιότητες επικοινωνίας
  • Καλλιεργώντας και διατηρώντας υγιείς σχέσεις
  • Καλλιεργώντας μια νοοτροπία εξέλιξης
  • Αναπτύσσοντας αποφασιστικότητα και αυτοαποτελεσματικότητα
  • Αξιοποιώντας και αναπτύσσοντας προτερήματα
  • «Μεταμορφώνοντας» τις προκλήσεις σε ευκαιρίες

Το πρόγραμμα υλοποιείται βιωματικά με συμμετοχικές δραστηριότητες. Περιλαμβάνει ομαδικές συζητήσεις, παιχνίδια ρόλων, αφήγηση ιστοριών, συνεργατικά παιχνίδια και καλλιτεχνικές δραστηριότητες που ενισχύουν την ανθεκτικότητα, την ενσυναίσθηση και τη θετική σκέψη. Η εφαρμογή γίνεται με την καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτογνωσίας, συναισθηματικής διαχείρισης και επίλυσης προβλημάτων στους μαθητές. Αξιοποιεί εργαλεία που ενθαρρύνουν τη συνεργασία και την αποδοχή της διαφορετικότητας, συμβάλλοντας σε ένα υποστηρικτικό και ενδυναμωτικό σχολικό περιβάλλον. Συνήθως, τα παιδιά κάνουν μια δραστηριότα χαλάρωσης (πχ. άσκηση αναπνοής, ακούν μία ιστορία των βασικών μας ηρώων της σκατζοχοιρίνας Αριστέας και του σκίουρου Ηρακλή και ακολουθούν δραστηριότητες στη σχολική τάξη και μία δραστηριότητα επέκτασης για το σπίτι με εμπλοκή των γονέων.  Το πρόγραμμα εφαρμόζεται καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και οι δραστηριότητες διαρκούν 45-60 λεπτά αναλόγως του περιεχομένου της κάθε ενότητας.

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1: ΚΑΛΛΙΕΡΓΩΝΤΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Θεματική Υποενότητα 1: Αποτελεσματική Επικοινωνία

Αρχίσαμε το πρόγραμμά μας ασχολούμενοι με την αποτελεσματική, αμφίδρομη επικοινωνία, που είναι γεμάτη μηνύματα, σκέψεις και συναισθήματα, στόχους και προθέσεις. Καλλιεργήσαμε την αποτελεσματική ακρόαση, ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν, να κατανοήσουν και να αποδεχτούν τους άλλους και να μάθουν να επικοινωνούν με ενσυναίσθηση που είναι το θέμα 2 μιας δεξιότητας που συμβάλλει στην ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας του παιδιού και της κοινωνίας στην οποία ζει και επηρεάζει την ανατροφοδότηση στην οποία αναφέρεται το Θέμα 3. Στο 3ο Θέμα ενδυναμώσαμε τις επικοινωνιακές μας δεξιότητες μέσω της συνεργασίας και της διαπραγμάτευσης.

  • Θέμα 1: Αποτελεσματική Ακρόαση

Τα παιδιά αφού έκαναν μία άσκηση χαλάρωσης και εστίασης της προσοχής, άκουσαν μια ιστορία για τον Ηρακλή και την Αριστέα βλέποντας τις αντίστοιχες γαντόκουκλες, την επεξεργάστηκαν, έπειτα έπαιξαν τα παιχνίδια «παγωμένοι σκαντζόχοιροι, σκίουροι κι αρκούδες» και ΄το «βρείτε το ζευγάρι σας» και στο τέλος αφού συζητήσαμε κάποιους κανόνες που πρέπει όλοι μας να ακολουθούμε για να ακούσουμε προσεκτικά ένα μήνυμα, φτιάξαμε μία αφίσα και την αναρτήσαμε στην τάξη.

PXL 20241101 102924396

Θέμα 2: Κατανόηση των Συναισθημάτων στην Επικοινωνία και Ενσυναίσθηση

Σε αυτή τη συνάντηση έπρεπε τα παιδιά να καταλάβουν πως αισθάνονται οι άλλοι παρατηρώντας μη λεκτικές στμπεριφορές (κινήσεις, εκφράσεις προσώπου, στάση σώματος). Ζητήσαμε από τα παιδιά να περπατήσουν με διάφορους τρόπους (πχ. σαν να φορούν παπούτσια πολύ στενά) και στο τέλος να αξιολογήσουν τη δραστηριότα. Άκουσαν μία ιστορία με τους ήρωες, την επεξεργάστηκαν κι έπειτα υποδήθηκαν σημεία της ιστορίας ανά ζευγάρια. Στη συνέχεια ζωγράφισαν τους ήρωες της ιστορίας και τους ανήρτησαν στην τάξη.

PXL 20241108 102518591

• Θέμα 3: Επικοινωνία Ιδεών-Συνεργασία-Διαπραγμάτευση

Μετά την δραστηριότητα χαλάρωσης και εστίασης και προσοχής τα παιδιά κλήθηκαν να εμπλακούν σε δραστηριότητες που απαιτούν συνεργασία, ώστε να εκτιμήσουν τα οφέλη της. Μετά την ακρόαση μίας ιστορίας έπρεπε σε ομάδες να σκεφτούν ένα δικό τους τέλος στο οποίο έπρεπε να σκεφτούν τον ρόλο που θα έχει κάθε ζωάκι από την ιστορία τους που με το δικό του τρόπο θα βοηθήσει για τον κοινό σκοπό.

PSX 20250106 200256
PSX 20250106 200411

Για καλή μας τύχη είχαμε επισκέπτες της Β΄τάξης και βοήθησαν στη συγγραφή των ιδεών σε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα!

PXL 20250110 0942079162
PXL 20250110 094549086

Δεν τελείωσε όμως εκεί η πρόκληση γιατί η επόμενη δραστηριότητα ζητούσε από κάθε ομάδα μέσα από ένα κουτί καφέ με μια οπή να βγάλουν βίδες. κάθε παιδί να κρατάει μια άκρη του σκοινιού που οδηγεί σε μια βίδα. Τα παιδιά έπρεπε να συνεργαστούν και να συμφωνήσουν με ποια σειρά θα βγάλουν τις βίδες. Όποια ομάδα κατάφερνε να συνεργαστεί καλύτερα και να επιτύχει το στόχο πιο γρήγορα και με τις λιγότερες προσπάθειες ήταν η νικήτρια ομάδα.

PXL 20241122 095935265
PXL 20241122 095931068

Αφού συζητήθηκε η δυσκολία της συνεργαίας και πώς κατάφερε η νικήτρια ομάδα τον στόχο της κατασκευάστηκε και αναρτήθηκε η αφίσα της «καλής συνεργασίας».

PXL 20241122 102859082

Θεματική Υποενότητα 2: Διεκδικητική συμπεριφορά

Διεκδικητικότητα VS επιθετικότητα. Διεκδίκηση σημαίνει αποφασιστηκότητα. Τα παιδιά εξασκούνται με τρόπους όπως να στέκονται στο ύψος τους, να διεκδικούν τα δικαιώματα, να θέτουν τις ανάγκες τους, να επισημαίνουν συμπεριφορές που τους ενοχλούν, να λένε «ΟΧΙ» με κατανόηση χωρίς να βλάπτουν τον άλλον. Το περιβάλλον που τα παιδιά μπορούν να εφαρμόσουν στην πράξη τη διεκδικητική συμπεριφορά είναι αυτό που υποστηρίζει τον αυτοσεβασμό τους, τους επιτρέπει να αλλάξουν γνώμη και τους δίνουν χρόνο να σκεφτούν. Απουσία διεκδικητικής συμπεριφοράς και η ενεργητική ακρόαση γίνεται υποχωρητικότητα και παθητικότητα, ενώ το αντίθετο μπορεί να οδηγήσει σε εγωισμό και έλειψη ευαισθησίας.

  • Θέμα 1: Έκφραση συναισθημάτων & αναγκών

Τα παιδιά αφού έκαναν μία άσκηση χαλάρωσης και εστίασης της προσοχής κλήθηκαν να αναγνωρίσουν λεκτικές και μη λεκτικές εκφράσις των συναισθημάτων. Αρχικά άκουσαν μια ιστορία για τον Ηρακλή και την Αριστέα και την επεξεργάστηκαν. Έπειτα ετοιμάσαμε μεγάλα χαρτιά του μέτρου στο ύψος των παιδιών και ζητήσαμε από 1-1 παιδί να ξαπλώσει πάνω στο χαρτί και τα άλλα παιδιά να κάνουν το περίγραμμα του σώματός του χρησιμοποιώντας κηρομπογιές. Στη συνέχεια, κάθε παιδί πήρε το χαρτί με το περίγραμμά του σώματός του και  με κηρομπογιές ζωγράφισε το σημείο του σώματός του που «κατοικεί» κάθε ένα από τα τέσσερα βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος). Συμφωνήσαμε με όλα τα παιδιά ένα χρώμα για κάθε συναίσθημα και μ’ αυτό ζωγράφισαν τα σημεία που το κάθε συναίσθημα «κατοικεί»: Φόβος- Μαύρο, Λύπη- Μπλε, Θυμός- Κόκκινο, Χαρά- Πράσινο. Στη συνέχεια τα παρουσίασαν στους συμμαθητές τους. Ενδεικτικά δείχνουμε:

PSX 20250106 195905
PSX 20250106 200006
PSX 20250106 200110
PSX 20250106 195254
PSX 20250106 195205
PSX 20250106 195118
PXL 20241129 102421046
PXL 20241129 102503584
PXL 20241206 102428260
  • Θέμα 2: Διεκδικώντας τα δικαιώματά μας

Σε αυτή τη συνάντηση μαθησιακός μας στόχος ήταν να μάθουν τα παιδιά να εκφράζουν τη διαφωνία τους με τον κατάλληλο τρόπο. Μετά από μία άσκηση χαλάρωσης και εστίασης της προσοχής:

PSX 20250106 194824 1
PXL 20241206 095515646

τα παιδιά άκουσαν μια ιστορία για τον Ηρακλή και την Αριστέα με τη βοήθεια πάντα γαντόκουκλων, την επεξεργάστηκαν, τη συνέδεσαν με δικά τους βιώματα και ακολούθησε η ανάγνωση του παραμυθιού:

Αφού επεξεργαστήκαμε και αυτήν την ιστορία τα παιδιά ζωγράφισαν ό,τι τους έκανε περισσότερη εντύπωση από το βιβλίο.

PXL 20241206 102317795

Στο τέλος έπαιξαν και το «Παιχνίδι της Εμπιστοσύνης» με τοποθετημένα αντικείμενα στην αίθουσα και ανα ζευγάρια ένα παιδί γινλοταν οδηγός και το άλλο έκλεινε τα μάτια.

  • Θέμα 3: Επίλυση συγκρούσεων με διεκδικητική συμπεριφορά

Αναφορικά στο θέμα 3 ο μαθησιακός μας στόχος ήταν να αναγνωρίζουν τα παιδιά διαφορετικούς τρόπους επίλυσης συγκρούσεων. Μετά την άσκηση χαλάρωσης και εστίασης της προσοχής, ανάγνωσα την ιστορία «Μια επικίνδυνη ιδέα» με πρωταγωνιστές τον Ηρακλή και την Αριστέα. Η ιστορία σταματάει και οι μαθητές έπρεπε να ζωγραφίσουν τον τρόπο που πιστεύουν ότι τελειώνει η ιστορία. Έπειτα την παρουσιάζουν και κάθε παιδί έκρινε εάν του φάνηκε ότι το πρόβλημα λύθηκε με έναν αποδεκτό ή όχι τρόπο. Επειδή ο αριθμός των αποδεκτών λύσεων ήταν μικρός και σχετικά παρόμοιος συζητάμε και άλλες αποδεκτές λύσεις και παροτρύναμε τα παιδιά να σκεφτούν τι θα έκαναν εκείνα αν ήταν στη θέση του Ηρακλή. Έπειτα μιλήσαμε για στρατηγικές επίλυσης συγκρούσεων στην καθημερινότητα και φτιάξαμε μια αφισούλα που αναρτήθηκε στην τάξη για να τη συμβουλευόμαστε όταν το χρειαζόμαστε.

PXL 20241213 102553684

Στο σημείο αυτό τελειώνει η πρώτη Θεματική Ενότητα και τα παιδιά συμπληρώνουν ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης σχετικό με την ενότητα:

PXL 20241220 082447248

το ίδιο και η εκπαιδευτικός και όλα μαζί κατατίθενται στον ατομικό φάκελο κάθε παιδιού που έχει καταχωρισμένες όλες τις δραστηριότητες του προγράμματος.