ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Υιοθεσία νηπίων)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΗ Ε΄ ΤΑΞΗΣ:

  • Υιοθεσία νηπίων

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά, το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και δράσεων των Νηπίων με τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

ΔΡΑΣΗ Ε΄ ΤΑΞΗΣ: Υιοθεσία Νηπίων

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός κ. Τσάντζου Ελένη

Σκοπός αυτής της δραστηριότητας ήταν να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των νηπίων.

Οι μαθητές της Ε΄ τάξης ενημερώθηκαν από την εκπαιδευτικό κ.  Τσάντζου Ελένη, για το θεσμό υιοθεσίας νηπίων, για τη χρησιμότητά του και τους σκοπούς που επιδιώκει. Προβλήθηκε ο ρόλος του μεγάλου σε ηλικία και κύρος μαθητή «κηδεμόνα», που θα λειτουργεί ως «υποκατάστατο» του γονιού στο σχολείο κατά τη διάρκεια φοίτησης στην Α΄ τάξη των πρώην νηπίων και θα συμβάλει στην ομαλή ένταξή τους σ’ αυτό.

Η εκπαιδευτικός κ. Ελένη αφού συζήτησε και εξήγησε στα παιδιά της Ε΄ τάξης για τη σοβαρότητα, την δέσμευση και την ευθύνη που αποπνέει ο ρόλος του «προστάτη-κηδεμόνα» για κάθε νήπιο, κατά τη διάρκεια όλων των μηνών της επόμενης σχολικής χρονιάς, κάλεσε τα παιδιά να δηλώσουν τη συμμετοχή τους. Τα παιδιά αβίαστα, με χαρά και προθυμία ανταποκρίθηκαν στο σύνολό τους στο κάλεσμα της κ. Ελένης.

Στη συνέχεια και σε  πρώτη φάση τα παιδιά της Ε΄ τάξης έστειλαν επιστολή – πρόσκληση στα νήπια για μια συνάντηση γνωριμίας με σκοπό την δημιουργία φιλικών σχέσεων.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ Ε΄ ΤΑΞΗΣ

Την πρόσκληση διάβασε στα νήπια η νηπιαγωγός, κ. Δημητριάδου Μαρία, η οποία και συζήτησε μαζί τους λεπτομέρειες της υιοθεσίας και έλυσε πιθανές απορίες τους.

Τα νήπια και όπως αποδείχτηκε αργότερα και οι γονείς των νηπίων αποδέχτηκαν με ενθουσιασμό την ιδέα της υιοθεσίας.

Στις 11 Ιουνίου 2018 λοιπόν,  νήπια και μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης συναντήθηκαν στο σχολείο και υπέγραψαν από κοινού τα πιστοποιητικά υιοθεσίας.

Μετά τις υπογραφές τα «ζευγάρια» κατέβηκαν χέρι -χέρι στην αυλή για το πρώτο κοινό τους διάλειμμα στο Δημοτικό Σχολείο, ως μια πολύ γλυκιά  αρχή στον μακρύ αλλά δημιουργικό δρόμο υλοποίησης της δέσμευσης που ανέλαβαν.

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΥΙΟΘΕΣΙΑΣ

4

1

3

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (δράση αξιολόγησης προγράμματος παρέμβασης)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

  • «Εκφράζω συναισθήματα ζωγραφίζοντας» (ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Α΄ΦΑΣΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΟΜΑΛΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ)

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

ΔΡΑΣΗ: «Εκφράζω συναισθήματα ζωγραφίζοντας»

(ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Α΄ΦΑΣΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΟΜΑΛΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ)

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Τσάντζου Ελένη

Η εκπαιδευτικός κ. Τσάντζου Ελένη, μετά από τις δράσεις γνωριμίας και εξοικείωσης των νηπίων στο νέο περιβάλλον του Δημοτικού Σχολείου που υλοποίησαν τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus +, προχώρησε σε ένα επόμενο επίπεδο.

Με τη βοήθεια των παιδιών της Δ΄ τάξης και σε συνεργασία με τη Διευθύντρια κ. Λαφάρα Αναστασία, τις νηπιαγωγούς κ.κ. Δημητριάδου Μαρία και Νικολάου Πολυξένη, μέσα σε ένα ζεστό και φιλικό κλίμα που καλλιεργήθηκε εκτός των άλλων και μέσα από την συμμετοχή των νηπίων στην έκθεση των έργων ζωγραφικής του σχολείου, ζήτησε από τα νήπια να ζωγραφίσουν. Ζήτησε να «μιλήσουν» για το πώς αισθάνονται που θα αλλάξουν σχολείο και θα έρθουν στο δημοτικό, για να πουν, όπως υποστηρίζει και ο Vygotsky, τη δική τους προσωπική ιστορία (Brooks, 2009). Να δώσουν με τα ιχνογραφήματά τους ένα μήνυμα, να επικοινωνήσουν τον κώδικά τους, της επαφή τους (Goodnow, 1977). Να ανασύρουν συναισθήματα, εμπειρίες, αλλά και να λύσουν πιθανά τους προβλήματα και όλα αυτά φυσικά ενταγμένα στο πλαίσιο της μετάβασής τους στο νέο σχολικό περιβάλλον, το δημοτικό σχολείο  (Rudolph & Arheim, 1974).

Τα παιδιά της Δ΄ τάξης από την άλλη, συμμετείχαν στην όλη διαδικασία έκφρασης των συναισθημάτων των νηπίων με τις ζωγραφιές, δημιουργώντας μια φιλική και πλούσια σε συναισθήματα ατμόσφαιρα. Μέσα από καλά οργανωμένες και στοχευμένες διευκολυντικές ερωτήσεις και συζητήσεις με τα νήπια, με την αμεσότητα, τον αυθορμητισμό της ηλικίας αλλά και   την υπευθυνότητα-ως προϊόν πρότερης προετοιμασίας-  βοήθησαν τα νήπια να χαλαρώσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους ζωγραφίζοντας.

Οι ερωτήσεις που χρησιμοποιήθηκαν ήταν:

  1. Τι ζωγραφίζεις;
  2. Πώς νιώθεις που θα αλλάξεις σχολείο;
  3. Τι σε αγχώνει;
  4. Τι σε κάνει να χαίρεσαι;
  5. Τι θα ήθελες να έχει η τάξη σου;
  6. θα ήθελες να έχεις δάσκαλο ή δασκάλα; Πώς θα ήθελες να είναι;

Στο τέλος της δραστηριότητας όταν η δασκάλα κ. Ελένη ζήτησε από τα νήπια να της χαρίσουν ως ενθύμιο τη ζωγραφιά τους, όλα δέχτηκαν με προθυμία και χαρά να το κάνουν.

Όταν τα νήπια επέστρεψαν στο νηπιαγωγείο οι ομάδες εργασίας των μαθητών/τριων της Δ΄ τάξης συμπλήρωσαν σε φύλλο εργασίας τις απαντήσεις – δηλώσεις που έδωσαν τα νήπια κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας.

Στη συνέχεια, οι ζωγραφιές των νηπίων αξιολογήθηκαν με βάση τη μελέτη των Evi Crotti & Alberto Magni, 2003  «Πώς να ερμηνεύουμε τα παιδικά σχέδια – Η κρυφή γλώσσα των παιδιών». Η Evi Crotti, ψυχολόγος και παιδαγωγός και ο Alberto Magni, γιατρός που ασχολείται με την ψυχοσωματική ιατρική, ιατροδικαστική και ψυχοθεραπεία υποστηρίζουν ότι «Οι ανάγκες του μικρού παιδιού, οι οποίες μπορεί να μην εκφράζονται με λόγο, αφήνουν ξεκάθαρα τα ίχνη τους στο χαρτί: στα σχέδια, στα χρώματα, στα μουντζουρώματα…» .

Μέσα στο παραπάνω ερμηνευτικό πλαίσιο, τα στοιχεία μιας ζωγραφιάς που φανερώνουν άγχος και ανασφάλεια είναι:

  • Πολύ έντονο και επαναλαμβανόμενο σβήσιμο.
  • Απεικονίσεις χαµηλά στη σελίδα
  • Ασυνήθιστα µικρά σχέδια
  • Απαλά χρώματα
  • Υπερβολική σκίασn
  • Έλλειψη συμμετρίας στα σχέδια

(Κάποια από τα παραπάνω στοιχεία αυτά παρατηρήθηκαν σε τρεις ζωγραφιές.)

Στοιχεία που φανερώνουν αισθήματα ασφάλειας και αυτοπεποίθησης:

  •  Ζωγραφιές στο κέντρο της σελίδας ή ψηλά στη σελίδα
  • Σίγουρες ξεκάθαρες γραμμές
  • Έντονα και ζωντανά χρώματα
  • Μεγάλα σε μέγεθος σχέδια
  • Χαμογελαστά πρόσωπα
  • Απεικόνιση μεγάλων δέντρων με απλωμένα κλαδιά και εμφανείς ρίζες

Η πλειοψηφία των σχεδίων των νηπίων είχαν αρκετά τέτοια στοιχεία.

(Τα σχέδια των νηπίων και τα σχόλια τους είναι προσωπικά δεδομένα και δεν κοινοποιούνται.)

Συμπεράσματα δράσης

Αξιολόγηση α΄ φάσης προγράμματος παρέμβασης

Τα νήπια με τις ζωγραφιές τους «δήλωσαν» στην πλειοψηφία τους αισιόδοξα και χαρούμενα για τον ερχομό τους στο Δημοτικό. Στις 8 Ιουνίου, που πραγματοποιήθηκε η δράση είχε σχεδόν ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του προγράμματος παρέμβασης για την ομαλή μετάβασή τους. Η εκπαιδευτική ομάδα που το υλοποιούσε είδε τα αποτελέσματα της δραστηριότητας ως δείκτη επίτευξης των στόχων της.

2

3

6

7

 

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Δ΄ ΤΑΞΗ)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΗ Δ΄ ΤΑΞΗΣ

  • Συμμετοχή νηπίων σε εικαστικό project

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:


 

ΔΡΑΣΗ: Συμμετοχή νηπίων σε εικαστικό πρόγραμμα της Δ΄ τάξης

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: κ. Τσάντζου Ελένη

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της  Δ΄ τάξης σε συνεργασία  με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό, κ. Τσάντζου Ελένη, οργάνωσαν και πραγματοποίησαν δράσεις με τη συμμετοχή των νηπίων στο εικαστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που υλοποίησαν τη σχ. Χρονιά 2017-18, με τίτλο: «Εκφράζομαι παίζοντας με τα χρώματα» .

Σκοπός των δράσεων ήταν η επαφή των νηπίων με διαθεματικά προγράμματα σπουδών του δημοτικού, η καλλιέργεια της οικειότητας μεταξύ των παιδιών και η εξοικείωσή τους με χώρους και πρόσωπα του Δημοτικού μέσα από ψυχαγωγικές δραστηριότητες.

Χωρίς τίτλο

Τα νήπια και η νηπιαγωγός τους, κ. Δημητριάδου Μαρία, έλαβαν πρόσκληση από τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ΄ τάξης και επισκέφτηκαν το σχολείο μας στις 8 Ιουνίου 2018.

Τα παιδιά της Δ΄ τάξης αφού υποδέχτηκαν, καλωσόρισαν και γνωρίστηκαν με τα παιδιά του νηπιαγωγείου, τα ξενάγησαν στην τάξη τους, που λειτουργούσε και ως χώρος έκθεσης των έργων τους. Στη συνέχεια τα νήπια παρακολούθησαν ένα δίωρο mini project σχεδιασμένο ειδικά γι’ αυτά από τη δασκάλα της τάξης κ. Τσάντζου Ελένη.

 

 

Το mini project είχε θέμα «Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης»

Διάρκεια υλοποίησης: 2 διδακτικές ώρες

Βασικός στόχος του project ήταν τα νήπια να έρθουν σε επαφή με έργα του Kandinsky, σημαντικού εκπροσώπου των μοντέρνων ζωγράφων και να κατανοήσουν ότι η ζωγραφική είναι τρόπος έκφρασης, χωρίς περιορισμούς και όρια, χωρίς “πρέπει”. Να νιώσουν κι αυτά «μικροί εν δυνάμει καλλιτέχνες».

Υλικό που χρησιμοποιήθηκε:

Κόλλες ακουαρέλας, λαδοπαστέλ, μαρκαδόροι, μπλοκ ζωγραφικής και τα βίντεο της δασκάλας της τάξης:

  1. Τα χρώματα και οι αναμείξεις τους
  2. Τεχνικές με λαδοπαστέλ (καρμπόν, χαρακτική)
  3. Σύγχρονες δημιουργίες του διαδικτύου με λαδοπαστέλ 1
  4. Τεχνικές με λαδοπαστέλ – ερωτευμένα πουλάκια στο ηλιοβασίλεμα
  5. Wassily Kandinsky (1)
  6. Wassily Kandinsky (2)
  7. Με έμπνευση τους ομόκεντρους κύκλους του Kandinsky
  8. 120+ έργα μικρών δημιουργών με μεγάλο ταλέντο (έκθεση παιδικής ζωγραφικής)

Μέσα από τα βίντεο που έδειξε η εκπαιδευτικός κ. Ελένη, τα νήπια ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με τεχνικές με λαδοπαστέλ (από υλικό του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου) και παρακολούθησαν σύγχρονους δημιουργούς του διαδικτύου, που ζωγραφίζουν με λαδοπαστέλ, την στιγμή της δημιουργίας.

Στα βίντεο με έργα του Kandinsky τα νήπια, μέσα σε ένα φιλικό και διασκεδαστικό περιβάλλον, είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν έργα μοντέρνας ζωγραφικής, να μαντέψουν τον τίτλο κάποιων από αυτά και να δώσουν δικό τους τίτλο σε κάποια άλλα.

Μετά την ολοκλήρωση των προβολών τα παιδιά της Δ΄ τάξης πρόσφεραν κόλλες ακουαρέλας, λαδοπαστέλ και μαρκαδόρους στα νήπια και ζωγράφισαν μαζί τους. Πολλά νήπια εξέφρασαν την επιθυμία να δημιουργήσουν έργα παρόμοια με αυτά των παιδιών  στην έκθεση και αυτό έδωσε μια πολύ καλή αφορμή για αυθόρμητη δημιουργία ομάδων εργασίας.

Στη συνέχεα και αφού ολοκληρώθηκαν οι ομαδικές εικαστικές  δημιουργίες, τα παιδιά της Δ΄ τάξης πρότειναν στα νήπια να ζωγραφίσουν πώς φαντάζονται την Α΄ τάξη και το δάσκαλο ή τη δασκάλα τους, πρόταση που αποδέχτηκαν με χαρά, διευκολύνοντας έτσι τη μετάβαση με αβίαστο τρόπο, στην επόμενη δράση. Μία δράση που εκ του αποτελέσματος αποδείχτηκε ότι πολύ μεθοδικά και πετυχημένα είχε οργανώσει η εκπαιδευτικός κ. Ελένη σε συνεννόηση και συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριές της.

2

6

7

8

9

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Ενημέρωση Νηπιαγωγών – Διερεύνηση απόψεων και στάσεων γονέων)

 

 

Κάντε κλικ πάνω στην εικόνα για να κατεβάσετε στον υπολογιστή σας τις δράσεις της εκπαιδευτικής ομάδας παρέμβασης.

Χωρίς τίτλο

 

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Δράσεις καθηγήτριας Αγγλικών)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑΣ ΑΓΓΛΙΚΩΝ

  • «Χορεύουμε μαθαίνοντας Αγγλικά με την Δ΄ τάξη»
  • «Χορεύουμε μαθαίνοντας Αγγλικά με την Στ΄ τάξη»

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά, το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

 

1η δράση: «Χορεύουμε μαθαίνοντας Αγγλικά με την Δ΄ τάξη»

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ: ΓΙΟΥΡΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ – ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΑΓΓΛΙΚΩΝ

Στις 5 Ιουνίου 2018 τα παιδιά του Νηπιαγωγείου συνάντησαν για πρώτη φορά την δασκάλα που θα τους μάθει την Αγγλική γλώσσα στο Δημοτικό Σχολείο, την κ. Γιούρου Καλλιόπη, όταν θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη. Η συνάντηση έγινε μετά από πρόσκληση που έλαβαν από την ίδια, διαμέσου της νηπιαγωγού κ. Δημητριάδου Μαρίας, γραμμένη στα Αγγλικά!

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΑΓΓΛΙΚΩΝ

Η Νηπιαγωγός διάβαζε στα αγγλικά και μετέφραζε στα νήπια το περιεχόμενο της πρόσκλησης, τους μίλησε για την ξένη γλώσσα, που άκουσαν, εξήγησε πως στο Δημοτικό θα μάθουν κι αυτά να την μιλούν. Την προγραμματισμένη ημέρα και ώρα επισκέφτηκαν όλοι μαζί την αίθουσα των Αγγλικών του σχολείου μας , την ώρα που έκανε μάθημα η Δ΄ τάξη. Οι μαθητές/ριες και η δασκάλα καλωσόρισαν τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και την νηπιαγωγό, γνωρίστηκαν μεταξύ τους σε εγκάρδιο κλίμα και όλοι μαζί παρακολούθησαν ένα βίντεο γνωριμίας του τραγουδιού «Κάντε ένα κύκλο». Τα παιδιά της Δ΄ τάξης βοήθησαν τα νήπια να σχηματίσουν όλοι μαζί έναν κύκλο,  και  σιγά-σιγά έμαθαν να τραγουδούν και να χορεύουν συγκεκριμένο τραγούδι, με τη μουσική να παίζει καταλυτικό ρόλο στην όλη διαδικασία χαλάρωσης και γνωριμίας!

2η δράση: «Χορεύουμε μαθαίνοντας Αγγλικά με την Στ΄ τάξη»

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ: ΓΙΟΥΡΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ – ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΑΓΓΛΙΚΩΝ

Την ίδια μέρα (5/6/2018) πραγματοποιήθηκε επίσκεψη των νηπίων στην Στ΄ τάξη, με σκοπό να έρθουν για μια ακόμη φορά σε επαφή με το χώρο, τη Διευθύντρια κ. Λαφάρα, τα παιδιά και τις/τους εκπαιδευτικούς με βιωματικό τρόπο και να γνωρίσουν τη διδασκαλία του μαθήματος των Αγγλικών, στο Δημοτικό σχολείο.

Η κ. Καλλιόπη μαζί με τα παιδιά της Στ΄ τάξης αφού καλωσόρισαν τα νήπια και τη δασκάλα τους χόρεψαν για τα νήπια ένα μιμητικό αγγλικό τραγούδι για μια οικογένεια ζώων, ανοίγοντας έτσι μια μεγάλη αγκαλιά υποδοχής και αγάπης. Στη συνέχεια βγήκαν όλοι μαζί στην αυλή και ξαναχόρεψαν το ίδιο τραγούδι αυτή τη φορά σαν μια μεγάλη παρέα. Μια χορευτική παρέα που διασκέδασε απίστευτα πολύ μαθαίνοντας παράλληλα τον αγγλικό στίχο του τραγουδιού! Τα νήπια αποχώρησαν ενθουσιασμένα δίνοντας ραντεβού για τον Σεπτέμβρη!

2

3

4

DSC00253

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Δράσεις καθηγήτριας Φυσικής Αγωγής)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

  • Γνωριμία με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής
  • Συμμετοχή των νηπίων στις τελικές αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις του σχολείου

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά, το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

1η δράση: Γνωριμία με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής

Την Τρίτη 12 Ιουνίου 2018, η εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής κ. Μαριάνθη Οικονόμου, προσκάλεσε τα νήπια, την ώρα που έκανε γυμναστική με την Β΄ τάξη, για να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με ένα από τα καινούρια μαθήματα που θα διδάσκονται τη νέα σχολική χρονιά.

Χωρίστηκαν σε ζευγάρια ( ένα παιδί της Β΄ και ένα νήπιο ) και παίξανε παιχνίδια συνεργασίας με μπαλόνια. Τα παιδιά έπρεπε ανά δύο να μετακινούνται στο χώρο, κρατώντας το μπαλόνι με διάφορα σημεία του σώματος τους(κεφάλι με κεφάλι, χέρι με χέρι, δεξί πόδι με αριστερό πόδι, πλάτη με πλάτη…), ακολουθώντας συγκεκριμένη διαδρομή. Βασική προϋπόθεση επιτυχίας ήταν η στενή συνεργασία τους ώστε να μην πέσει κάτω το μπαλόνι. Στη συνέχεια, αντάλλασσαν πάσες με το ζευγάρι τους χρησιμοποιώντας κάθε φορά και ένα διαφορετικό μέλος του σώματος, σύμφωνα με τις οδηγίες ( το μέτωπο, την παλάμη, το γόνατο κτλ ).

2η δράση: Συμμετοχή των νηπίων στις τελικές αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις του σχολείου

Η πρώτη επαφή των νηπίων με το μάθημα της Αγωγής και τη γυμνάστρια ήταν απίστευτα διασκεδαστική και τα νήπια  εξέφρασαν την επιθυμία να ξαναπαίξουν το ίδιο παιχνίδι. Η γυμνάστρια λοιπόν πρότεινε και τα νήπια δέχτηκαν να το επαναλάβουν με τα παιδιά της Β΄ τάξης, δύο μέρες αργότερα, στις 14 Ιουνίου 2018, στα πλαίσια των αθλητικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων στη γιορτή λήξης της σχολικής χρονιάς του σχολείου μας.

Στις εκδηλώσεις παρευρίσκονταν για πρώτη φορά μαζί με όλο το σχολείο τα νήπια και οι γονείς τους. Το παιχνίδι που παρουσίασαν ενθουσίασε το κοινό και καταχειροκροτήθηκαν.

DSC00296

DSC00298

DSC00302

DSC00313

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Β΄ ΤΑΞΗ)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΕΙΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ:

  • Επίσκεψη των νηπίων στη Β΄ τάξη και παρουσίαση του προγράμματός τους για τη διατροφή – Πρωινό γεύμα με τη Β΄ τάξη
  • «Μαζί μια μέρα στον αέρα, Νήπια και Δευτέρα»- Κοινός εορτασμός Παγκόσμιας ημέρας Περιβάλλοντος

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά, το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

 

 

 

1η δράση: Επίσκεψη των νηπίων στη Β΄ τάξη και παρουσίαση του προγράμματός τους για τη διατροφή – Πρωινό γεύμα με τη Β΄ τάξη

 

Στις 22 Μαΐου 2018 τα νήπια επισκέφτηκαν την Α1 τάξη του σχολείου μας, όπου και παρουσίασαν μαζί με τη Νηπιαγωγό τους, κ. Δημητριάδου Μαρία, μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος που υλοποίησαν στη σχολική χρονιά 2017- 18, με θέμα την αξία της σωστής διατροφής στην υγεία των παιδιών. Με το πέρας της εκδήλωσης τα νήπια δέχτηκαν πρόταση από την εκπαιδευτικό της Β΄ τάξης, κ. Λιόλιου Ολυμπία, να ξαναπαρουσιάσουν το ίδιο πρόγραμμα, την επόμενη μέρα, 23 Μαΐου 2018 στους/στις μαθητές/ριες της Β΄τάξης.

Μετά την παρουσίαση του προγράμματος των νηπίων στο χώρο εκδηλώσεων του σχολείου ακολούθησε πρωινό γεύμα στην αίθουσα της Β΄ τάξης, με τη συμμετοχή της Δ/ντριας κ. Αναστασίας Λαφάρα και της εκπ/κού κ. Τσάντζου Ελένης. Τα νήπια συζήτησαν με τις εκπ/κούς και τη Διευθύντρια για το είδος και της ποιότητα των τροφών που περιελάμβανε το πρωινό τους και φυσικά μέσα από τη χαλαρή ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε τα νήπια ήρθαν πολύ κοντά μετο νεο περιβάλλον και τις εκπαιδευτικούς.

Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, διασκεδαστική και πολλή τρυφερή η επαφή των νηπίων με τις εκπαιδευτικούς που ετοίμασαν και πρόσφεραν το πρωινό.

Στο τέλος της εκδήλωσης η δασκάλα της Β΄τάξης, κ. Λιόλιου Ολυμπία κάλεσε τα νήπια στις 5 Ιουνίου 2018 στην αυλή του σχολείου για να γιορτάσουν μαζί την Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος.

2

8

11!!

14

2η δράση: «Μαζί μια μέρα στον αέρα, Νήπια και Δευτέρα»

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, στις 5 ιουνίου 2018, τα νήπια και τα παιδιά της Β΄ τάξης αντάμωσαν ξανά, αυτή τη φορά στη σχολική αυλή, με σκοπό τη βιωματική γνωριμία των νηπίων  με τους εξωτερικούς χώρους του σχολείου. Όλοι μαζί παιδιά και εκπαιδευτικοί, και με την Διευθύντρια κ. Αναστασία Λαφάρα παρούσα, φύτεψαν, πότισαν και περιποιήθηκαν λουλούδια στον κήπο του σχολείου, κάθε τάξη τραγούδησε τα δικά της τραγούδια, χόρεψαν και ένιωσαν ζεστασιά και οικειότητα.

1

5

11

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Α2 ΤΑΞΗ)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΕΙΣ Α2 ΤΑΞΗΣ:

  • Επίσκεψη γνωριμίας – Ένα νέο μάθημα του Δημοτικού: «Η Ευέλικτη Ζώνη»
  • Συμμετοχή νηπίων σε παρουσίαση εκπαιδευτικού προγράμματος Α2 τάξης

Mέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά, το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

1Η ΔΡΑΣΗ: Επίσκεψη γνωριμίας – Ένα νέο μάθημα του Δημοτικού: «Η Ευέλικτη Ζώνη»

Στις 9 Μαΐου πραγματοποιήθηκε η πρώτη επίσκεψη των νηπίων στην Α2 τάξη – η δεύτερη σε σειρά επίσκεψή τους σε τάξη του Δημοτικού- με σκοπό τη γνωριμία μεταξύ των παιδιών του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού. Οι μαθητές/ριες της Α2 τάξης με υπεύθυνη δασκάλα την κ. Χριστίδου Όλγα, υποδέχτηκαν με μεγάλη χαρά τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και τη νηπιαγωγό τους, κ. Δημητριάδου Μαρία!Αφού συστήθηκαν και γνωρίστηκαν, τα παιδιά του Δημοτικού παρουσίασαν τα μαθήματα που περιλαμαβάνει το πρόγραμμά τους και επικεντρώθηκαν στο μάθημα της Ευέλικτης ζώνης.

Στη συνέχεια η δασκάλα κ. Χριστίδου αναφέρθηκε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποίησε η Α2΄ τάξη με τίτλο «ΣΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΘΑ ΨΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΚΑΙ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ». Οι μαθητές/ριες της τάξης διάβασαν και παρουσίασαν παραμύθια του Αισώπου, τα τραγούδησαν, τα χόρεψαν και τα ζωγράφισαν μαζί με τα νήπια.

Τα νήπια ενθουσιάστηκαν στην ιδέα να μάθουν την αλφαβήτα μέσα από παραμύθια και ζήτησαν να πάρουν μέρος με κάποιον τρόπο στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Α2΄ τάξης. Μετά από συζήτηση αποφασίστηκε να συμμετέχουν τα νήπια με δικό τους δρώμενο στην τελική παρουσίαση του προγράμματος και ορίστηκαν δύο ραντεβού στις 30 Μαΐου και 6 Ιουνίου για να γίνουν οι κοινές πρόβες.

Η πρώτη επίσκεψη των Νηπίων στην Α2΄ τάξη έκλεισε με ελεύθερο παιχνίδι στην αυλή του σχολείου.

2Η ΔΡΑΣΗ: Συμμετοχή νηπίων σε παρουσίαση εκπαιδευτικού προγράμματος Α2 τάξης

Την Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2018 και ώρα 6.30 μ.μ., οι μαθητές/ριες της Α2΄ τάξης, μαζί με τη δασκάλα τους, αποχαιρέτησαν τη σχολική χρονιά με μια καλοκαιρινή γιορτούλα, στην οποία παρουσίασαν μαζί με τα νήπια το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα με τίτλο« ΣΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΘΑ ΨΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΚΑΙ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ»

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δημοτικού αλλά και νήπια ζωντάνεψαν τους μύθους του Αισώπου με πολύ  χιουμοριστική διάθεση. Δραματοποίησαν τα παραμύθια του Αισώπου, τα χόρεψαν και τα τραγούδησαν, με εξαιρετική επιτυχία μπροστά στους γονείς και συμμαθητές/ριες τους.

2

3

6

7

Όλγα 1

 

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Α1 ΤΑΞΗ)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

«Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΕΙΣ Α1 ΤΑΞΗΣ:

  • Επίσκεψη γνωριμίας
  • Επαφή με μαθήματα του Δημοτικού
  • Αλληλοδιδασκαλία
  • Συμμετοχή νηπίων σε εκδήλωση -παρουσίαση εκπαιδευτικού προγράμματος Α1΄ τάξης

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά, το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:


 

Τμήμα Α1 (υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ψυρίδου Αικατερίνη)

6ο Νηπιαγωγείο Νάουσας (υπεύθυνη Νηπιαγωγός: Δημητριάδου Μαρία)

1η Δράση:

1η Επίσκεψη των νηπίων στην τάξη μας – Γνωριμία

Στις 8 Μαΐου 2018, πραγματοποιήσαμε την πρώτη προγραμματισμένη επίσκεψη των νηπίων στην τάξη με σκοπό τη γνωριμία μεταξύ των παιδιών του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού. Τους δείξαμε τα βιβλία και τις τσάντες μας και τους είπαμε τι μαθήματα κάνουμε στο δημοτικό. Μιλήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές των δύο σχολείων. Τα νήπια έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και συμμετείχαν στη συζήτηση. Οι μαθητές/ριες της Α1 τάξης χάρισαν στα παιδιά του νηπιαγωγείου από ένα χάρτινο λουλούδι που κατασκεύασαν οι ίδιοι/ες.

2η Δράση:

2η Επίσκεψη των νηπίων στη τάξη μας- Επαφή με μαθήματα του Δημοτικού

Στις 15 Μαΐου 2018, πραγματοποιήσαμε τη δεύτερη προγραμματισμένη επίσκεψη των νηπίων στην Α1 τάξη του Δημοτικού, με σκοπό την παρακολούθηση διδασκαλίας στο μάθημα της γλώσσας. Οι μαθητές/ριες της Α1 τάξης χωρισμένοι/ες σε ομάδες σε ρόλο εκπαιδευτικού, σε συνεργασία με τη δασκάλα τους  ακολουθώντας μια πορεία διδασκαλίας, παρουσίασαν στα νήπια παρουσία των νηπιαγωγών, ένα μάθημα από το πρώτο τεύχος του βιβλίου της γλώσσας. Τα νήπια συμμετείχαν στο μάθημα με ερωτήσεις, απαντήσεις και ζωγραφιές. Στο τέλος τραγούδησαμε όλοι/ες μαζί το τραγούδι του μαθήματος και παρακολούθησαμε ένα σχετικό βίντεο.

3η Δράση:

3η επίσκεψη των Νηπίων την τάξη μας: Αλληλοδιδασκαλία

Στις 22 Μαΐου 2018, τα νήπια επισκέφτηκαν για μία ακόμα φορά την τάξη μας (Α1). Στη διάρκεια αυτής της επίσκεψης και σε συνεργασία με τη Νηπιαγωγό οργανώθηκαν δράσεις ανταλλαγής διδακτικών εμπειριών για τα παιδιά. ΟΙ μαθητές/τριες της Α΄ τάξης ανέλαβαν να παρουσιάσουν στα νήπια ένα παραμύθι και τα νήπια να παρουσιάσουν στα παιδιά του Δημοτικού ένα μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος που υλοποίησαν στη σχολική χρονιά που πέρασε. Έτσι τα παιδιά του Δημοτικού αφηγήθηκαν, δραματοποίησαν, τραγούδησαν, χόρεψαν και ζωγράφισαν το παραμύθι τους μαζί με τα νήπια και τα νήπια στη συνέχεια, αναλαμβάνοντας το ρόλο του «δασκάλου» με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση μίλησαν για την αξία της διατροφής στην υγεία των παιδιών και κάλεσαν τα παιδιά του Δημοτικού να κάνουν μαζί τους μια αφίσα με το ίδιο θέμα.

Παραγωγή γραπτού λόγου από μαθητές της Α΄ τάξης μετά την επίσκεψη των νηπίων

Τις προάλλες μας επισκέφτηκαν για τρίτη φορά τα νήπια στην τάξη μας.

Εμείς τους περιμέναμε πώς και πώς γιατί τους είχαμε μία έκπληξη. Τους κάναμε μάθημα στη Γλώσσα. Ο Δήμος, ο Στέλιος και ο Στέφανος έγιναν «δάσκαλοι» και δίδαξαν αυτοί το μάθημα, όπως η κυρία. Άλλος διάβαζε και άλλος έκανε ερωτήσεις όπως: τι κατάλαβαν, ποιος μπορεί να πει το παραμύθι με δικά του λόγια , αν τους άρεσε και τέτοια. Το μάθημα ήταν: « Το παράξενο ταξίδι της Συννεφένιας».

Στη συνέχεια είδαμε και το βίντεο με το τραγούδι και το τραγουδήσαμε όλοι μαζί. Στο τέλος τους δώσαμε να ζωγραφίσουν κάτι σχετικό με το παραμύθι. Πριν φύγουν τους κάναμε κι ένα δωράκι, μία κορόνα σαν κι αυτή του βασιλιά Φωτιά και της Συννεφένιας!!!

Περάσαμε τέλεια! Έχει πλάκα τελικά να κάνεις το δάσκαλο!

Δήμος Κ. Στέφανος Τ.

4η Δράση:

Πρόσκληση σε παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος της Α1΄ τάξης

Στις 7 Ιουνίου 2018, έγινε η παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Μαγευτικές διαδρομές στην τέχνη – Γιάννης Ρίτσος», που υλοποίησε η Α1΄ τάξη, παρουσία γονέων, μαθητών/ριων και εκπαιδευτικών Δημοτικού και Νηπιαγωγείου, σε πολιτιστικό χώρο του Δήμου Νάουσας. Τα νήπια και οι γονείς τους έλαβαν προσωπική πρόσκληση για να την παρακολουθήσουν. Στο τέλος της εκδήλωσης κλήθηκαν στη σκηνή οι γονείς και τα νήπια για να χορέψουν και να τραγουδήσουν γνωστούς μελοποιημένους στίχους του Γιάννη Ρίτσου στο τραγούδι «Αν όλα τα παιδιά της γης», ανοίγοντας έτσι τον κύκλο της συντροφιάς. Η ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε απέπνεε αγάπη και ζεστασιά, αποδεικνύοντας με τον πιο βιωματικό τρόπο ότι οι δράσεις του προγράμματος που υλοποιούμε βοηθούν στην ομαλότερη μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο.

Γονείς και μαθητές/ριες έγιναν μια μεγάλη παρέα με τα μέλη της να νοιάζονται και να αγκαλιάζουν το ένα το άλλο! 

1

2

3

4

5

 

ERASMOUS +: «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: «Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά» (Τμήμα Ένταξης)

ERASMOUS +(2018-1-EL01-KA101-047178):

 «Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό: Ένα μεγάλο βήμα σε μια ασφαλή και γνώριμη αγκαλιά»- «From Pre-School to Primary School: A Great Step in a safe and familiar embrace»

ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΝΤΑΞΗΣ

ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΝΗΠΙΩΝ

Μέσα από τις εμπειρίες μας τόσο ως δάσκαλοι όσο και ως γονείς αισθανθήκαμε την ανάγκη  να προσεγγίσουμε θεωρητικά και πρακτικά, το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, με δράσεις ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και καλά σχεδιασμένο project, με τρόπο ολιστικό και οργανωμένο (Downer, Driscoll, and Pianta, 2006; Entwisle & Alexander, 1998).

Πιο συγκεκριμένα, σχεδιάσαμε και εγκρίθηκε από το Erasmus+, ένα πρόγραμμα ομαλής μετάβασης των παιδιών που θα έρθουν από το 6ο Νηπιαγωγείο της Νάουσας στο σχολείο μας. Το πρόγραμμα ξεκίνησε ανεπίσημα από τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2020. Έχει ως σκοπό να υποστηρίξει μέσα από οργανωμένες δράσεις και εκδηλώσεις, την προετοιμασία των παιδιών και των γονέων που θα φοιτήσουν στην Α΄ τάξη του σχολείου μας την επόμενη σχολική χρονιά 2018-19 και τη νέα προετοιμασία των παιδιών, των γονέων και των εκπ/κών στην μεθεπόμενη σχολική χρονιά 2019-20 (Briggs, 1997; McCain & Mustard, 1999; Rosenkoetter, Whaley, Hains and Pierce, 2001; Dockett & Perry, 2001).

Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος και των κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων των Νηπίων με τους μαθητές του Δημοτικού, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:

ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΝΗΠΙΩΝ

ΜΑΪΟΣ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2018

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

ΛΑΦΑΡΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, ΚΟΛΟΒΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Κατα τη διάρκεια του Μαϊου και του Ιουνίου 2018 ο εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και υπεύθυνος του Τμήματος Ένταξης του σχολείου, κ. Κολοβός Γεώργιος,  σε συνεργασία με τη διευθύντρια κ. Αναστασία Λαφάρα, πραγματοποίησαν αρκετές επισκέψεις στο νηπιαγωγείο, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, με σκοπό τη διερεύνηση και ανίχνευση των δυσκολιών των νηπίων.

Αρχικά γνωρίστηκαν με τα παιδιά, συζήτησαν μαζί τους, έπαιξαν και συμμετείχαν  σε δραστηριότητες του νηπιαγωγείου με την αμέριστη βοήθεια των νηπιαγωγών, που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στο θέμα της αμοιβαίας αποδοχής και εξοικείωσης.

Μέσα στο παραπάνω πλαίσιο λειτουργίας, ο κ. Κολοβός σε συνεργασία τόσο με τη Διευθύντρια όσο και με τις νηπιαγωγούς, βοήθησε να αναγνωριστούν οι δυσκολίες ορισμένων νηπίων σε θέματα κατανόησης, αποδοχής του άλλου, ανταπόκρισης στη διδασκαλία, αυτοεκτίμησης και έκφρασης συναισθήματος (Gresham, 1991. Wolf & Bowers, 1999).

Υλοποιήθηκαν στη συνέχεια από κοινού, δραστηριότητες που στόχευαν στην διευκόλυνση έκφρασης αυτών των δυσκολιών και αποδοχής τόσο από τα ίδια τα παιδιά όσο και από τους γονείς και τις εκπ/κούς (Miedel & Reynolds, 2000˙ Temple, Reynolds, & Miedel, 2000˙ Eiserman, Weber, & McCoun, 1995˙ Park, Turnbull & Turnbull, 2002).

Δόθηκαν οδηγίες αντιμετώπισής τους στο νηπιαγωγείο, στο σπίτι και φυσικά στο δημοτικό, με σκοπό τη συνέχεια και την ενίσχυση της προσπάθειας για τα επόμενα έξι χρόνια φοίτησης των παιδιών αυτών, μέσα σε πλαίσιο αλληλοκατανόησης και αλληλοϋποστήριξης όλων των εμπλεκόμενων στη διαδικασία αυτή, με θετικά αναμενόμενα αποτελέσματα για όλους τους εμπλεκόμενους και κυρίως για τα ίδια τα παιδιά (Powell-Smith, Shinn, Stoner & Good, 2000˙ Thurston & Dasta, 1999).

1

2 3